onsdag 7 januari 2009

Charlotta Flinkenberg, vad håller du på med?


Jag utnämner dig härmed till tidernas omodernaste chefredaktör. Efter en lång rad av chefredaktörsposter bakom dig och ett antal misslyckade påhitt (bland annat utlottning av restylane-injektion till trogna tonårsläsare) tar du nu priset.


Att jag lite förstrött bläddrade i tidningen Chic tyckte jag var en smula tillfredsställande. Att jag skådade en "artikel" där ni låter "experter" (det kommer att bli många situationstecken i detta inlägg) bedömma olika (kvinnliga såklart) kändisars ben tyckte jag var ganska underhållande eftersom jag var övertygad om att det var ett skämt. Eftersom året var 2008 och inte 1998 så trodde jag på allvar inte att man kunde ägna två dyrbara sidor åt att trycka kommentarer som "Charlotte Perellis ben är fina. Lagom tränade i vaden", "Carina Bergs vader är fina men hon tränar inte så mycket" "Jill Johnssons ben är lagom kurviga men konstiga knäskålar"


För att lite kort låta pretto- känns det inte lite passé att i en tidning som riktar sig till yngre tjejer bedömma folks utseenden?


Vem leder dessa planeringsmöten inför kommande nummer egentligen? Vem är hjärnan bakom denna fantastiskt banala artikel?


Charlotta Flinkenberg?


Och inte ska det vara nog med det. Några sidor senare hittar jag DOKUMENTET. En skildring av "glädjepojkar "i Pakistan. Chic vet verkligen hur man värmer upp läsarna inför denna dokumentation av en viktig men ganska obehaglig samhällsskildring.


Efter DOKUMENTET dyker esset upp.


Nämligen "Chic på ett klick" som är Charlotta Flinkenbergs blogg och innebär;



  • Hur går det egentligen med klänningsdieten?

  • Varför har hon så många skor

  • Vilken outfit ska hon välja till kvällens gala?

  • Hur var SJP på riktigt när Ch arlotta träffade henne? (Det hoppades jag skulle framkomma i intervjun, är det inte det intervjuer går ut på?)

  • Hur ser Charlotta ut utan smink?

När ska denna chefredaktör vakna upp från sin 90-talsdvala och inse att "klänningsdieten" ses som ett satiriskt skämt?


2 kommentarer:

  1. håller med dig från början till slut.

    SvaraRadera
  2. Någon är visst lite avundsjuk.

    SvaraRadera